Projektledare henrik.fallegard@ntf.se 0733-199145
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Barnens rätt till en trygg skolväg fortsätter hotas av bilister som inte håller hastighetsbegränsningen. Trots återkommande uppmärksamhet kör fortfarande nästan hälften av bilisterna för fort utanf...
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som p...
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Forum, tor 2 okt 2025
Då ska vi lyssna på Helena Stig Sörner. Varsågod. Tack så mycket. Nu kommer vi gå mer i detalj på själva cykelolyckorna. Och som vi var inne på här det är ju cyklister är ju generellt den mest drabbade trafikantgruppen. Och det här gäller då även för barn. Vi var inne på vilken gräns när man kan låta ett barn cykla själv. Den där har varit ifrågasatt. NTF går numera med kanske 9-10 års ålder. Men det beror helt och hållet på individen som vi har hört här. Vad man har varit med om tidigare och hur trafikmiljön ser ut såklart. Det som man ska ha åtanke när det gäller småbarn är ju också att de kan få plötsligt idé att leka istället. Och distraheras av att göra andra saker.
TV4 Nyheterna, ons 1 okt 2025
Tyvärr hittat en väldigt farlig stol, alltså en stol som inte klarar våra krocktester överhuvudtaget utan går i stycken och skickar runt barnet roterande inuti bilen. Med givetvis stor risk för allvarliga skador på barnet. Stolen kan säljas under andra namn och identifieras genom den här lappen. Den är godkänd enligt internationell säkerhetsstandard men klarar alltså inte att skydda barnet vid en frontalkrock enligt Rodoröns tuffare tester. Trots det menar Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF, att de internationella testerna är tillförlitliga. Jag förstår inte riktigt hur den har kunnat komma igenom, hur det har kunnat få bli godkänt. De stolarna som vi rekommenderar och som vi vanligtvis ser på marknaden här i Sverige skulle inte bete sig så här utan den skulle sitta kvar. Man kan fortfarande känna sig trygg om man väljer en stol som är testad och godkänd utifrån R129.
Kvinn var under plåden, kvinn var under vatten och konditionen var så bra. En av de mest sålda bilbarnstolarna på nätet har visat sig vara direkt livsfarlig vid en frontalkrock. Stolen som säljs bland annat under namnet Reco 360 lossnar vid kollisionen, något som e-tidningen Råd och Rön upptäckte vid ett test och nu vill varna för. Modellen är godkänd enligt standarden UNR 129 och nu reagerar också Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Det är oroväckande och skrämmande för att vi i våra möten med föräldrar så uppmanar vi och rekommenderar att välja bilbarnstolar som är testade och godkända utifrån det här reglementet som den här stolen också var. Stolar som är testade och godkända utifrån det här är säkra och bra produkter. Så det här måste ha blivit en missförsäljning.